Gott Nytt År - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu Gott Nytt År - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu

Gott Nytt År

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg

03 Januari 2014 | Zweden, Solna

Lieve allemaal,
Afgelopen week was tante Maria bij mij op bezoek en we hebben weer mooie delen van Stockholm en Zweden ontdekt.
Maandagochtend stond ik met een bordje met haar naam erop op het vliegveld te wachten. Maria kon dat wel waarderen en maakte nog een opmerking: alsof ik bang was dat ze me niet meer zou herkennen. Na een ov kaart voor alle 3 de regio’s van Stockholm te hebben aangeschaft gingen we eerst richting mijn huis. Hiervoor ben je zo 1,5 uur onderweg met een bus naar Märsta, trein naar Karlberg en dan nog een bus naar Västra Skogen. Gelukkig toen ook a wat van de Zweedse natuur en typische Zweedse dingen gezien. Bij mijn kamer aangekomen hebben we eerst geluncht. En zat er al op aan te dringen dat we maar gauw de stad in moesten gaan want het wordt hier nog steeds vroeg donker. We gingen met de metro naar het hip en chique eiland Södermalm om daar op zoek te gaan naar een punt met een mooi uitzicht over de rest van de stad. Eerst kwamen we bij een defecte lift, maar via een heleboel trappen wisten we ook naar boven te komen naar een loopbrug dat in contact staat met de defecte lift. De zon was al achter de gebouwen, en het oranje zonlicht liet Stockholm van zijn mooiste kant zien. Na wat rondstruinen ook nog bij een ander uitzichtpunt terecht gekomen, waar in het hoogseizoen een openlucht bar gevestigd zit. Daar ga ik in de lente maar weer eens heen. Vervolgens liepen we langs de Katarinakyrka en zagen we daar een aankondiging van Weihnachtsoratorium 4-6 van Bach dat op de volgende dag uitgevoerd zou worden. Volgens Maria was dit wel vuurwerk, dus hebben we daar thuis online kaartjes voor besteld. Na een stukje Södermalm zijn we weer terug gewandeld naar Gamla Stan. Inmiddels was het al schemerig donker, maar ook dan is Gamla Stan heel sfeervol met allemaal lichtjes. We kwamen uiteindelijk uit bij het plein in Gamla Stan en we zijn vervolgens witte chocolademelk koffie en karamel-notentaart gaan nuttigen bij Chokladkoppen om weer lekker op te warmen. Het was er heel knus en we zaten op kleine kabouterstoeltjes, zo konden ze nog wat meer klanten kwijt. Na de koffie zijn we nog verder gewandeld langs het koninklijk paleis, het opera gebouw en een openlucht ijsbaan, waar je gratis op kan als je zelf schaatsen hebt en anders kan je die huren. Ze schaatsen hier allemaal op ijshockeyschaatsen, en dat zag ik nog even niet zo zitten. Maar kijken hoe goed anderen het kunnen is ook al leuk. Hierna zijn we boodschappen gaan doen en terug gekeerd naar mijn kamer. We aten een bijzondere Indiase curry met witvis, bloemkool en wortel. ’s Avonds dus de concerttickets besteld en daarnaast de eerste 3 stukken van het Weihnachtsoratorium op youtube geluisterd. En inderdaad begint het heel spetterend met pauken.
De volgende dag gingen we mee op een gratis wandeltour waar je dan achteraf fooi geeft. We hadden een erg leuke tourguide, en ondanks dat ik de tour 3 jaar geleden ook al had gedaan, heb ik toch weer allemaal nieuwe dingen opgestoken. Blijkbaar heeft elke tourguide toch een eigen verhaal, of ik heb gaten in mijn geheugen. Maar er kwamen bij mij ook verhalen boven die ditmaal niet verteld werden en drie jaar terug wel. Teveel verhalen gehoord, dus kom hem vooral zelf een keertje doen. De rest van de vakantie bleven we wel grappen maken naar aanleiding van de verhalen die we gehoord hadden. Na de tour belanden we bij de wisseling van de wacht bij het paleis. Een hele show van zo’n 40 minuten met een paar grappige dingen zoals de onhandigheid waarop de walky talky zo statig mogelijk werd overgedragen. Vervolgens waren we helemaal koud en zijn we weer op zoek gegaan naar een koffietentje om warme chocolademelk/koffie te drinken. Daarna wilde Maria nog graag naar de Maria Mekko winkel, die we tegen waren gekomen tijdens de tour. En ondanks dat we flink hadden doorgestapt kwamen we net na tweeën aan en werd de deur net op slot gedaan. Vervolgens moesten we nog flink doorstappen omdat we ook wat aan het dwalen waren om op tijd bij de Katarinakyrka te zijn voor de Weihnachtsoratorium. Wij zaten vooraan in de zijvleugel en konden een groot deel van het orkest en de solisten goed zien. Gelukkig stond de tenor/evangelist dichtbij ons en konden we met behulp van de Zweedse vertaling en het Duits waarin gezongen werd het verhaal volgen. Gelukkig was in het laatste stuk trompetten en pauken, waardoor het toch nog vuurwerk werd. Ook maakte de dirigent, nog een jong mannetje er een mooie show van. Al met al een mooie opvoering (al was het voor mij de eerste keer dat ik het hoorde, dus ik had nog geen vergelijkingsmateriaal). Na het concert zijn we boodschappen gaan doen in de prisxtra op zoek naar bijzondere ingredienten zoals Quinoa en zuurkool. Met vragen kwamen we erachter dat zuurkool (Surkål in het Zweeds) in een pot verkocht wordt. Naja ook prima, zolang het maar zuurkool is. Thuis aangekomen de zuurkoolstampot gemaakt en gegeten. Later op de avond het ik ook nog bladerdeeghapjes met roomkaas, honing, walnoot en peer gemaakt ter compensatie van de Nederlandse oliebol. Het was tenslotte oudejaarsavond. We bleven wakker met het kijken van uitzending gemist en rond elven kleedden we ons weer warm aan. We gingen weer met de metro naar Slussen(Södermalm) om daar het vuurwerk te kijken. In een vuurwerkvrije zone(iedereen werd gecontroleerd) was er livemuziek en konden we op de klok van de defecte lift zien hoe laat het was. Een paar minuten voor twaalven werd de viering bij het openluchtmuseum vertoond (wat ook op Zweedse tv zender 1 te zien was). Maar aangezien er enige vertraging in zat, was het plotseling 12 uur, iets eerder dan dat op het grote scherm gezegd werd. Wat ik wel raar vond was dat er helemaal niet afgeteld werd, dit maakte het allemaal nogal verwarrend maar goed. Vervolgens werd er op allemaal plekken in de stad rondom ons vuurwerk afgestoken, en het mooiste vuurwerk kwam wel van Skansen. Er was een gezellige drukte op straat met opvallend veel kinderwagens!?!? En terwijl alle opgedoste mensen(veel jongens vooral waren heel netjes gekleed met overhemd en vlinderstrik) naar hun feestjes in clubs en kroegen gingen, namen wij de metro weer terug naar Västra Skogen.
Op nieuwjaarsdag ging de wekker weer vroeg, want wij gingen het nieuwe jaar gezond beginnen met een mooie wandeltocht door het National Park Tyresta. Dit park ligt ongeveer 1,5 uur met het OV van mij vandaan en 20 km vanaf het centrum van Stockholm, wat helemaal niets is voor Zweedse begrippen. Eerst met de metro toen een stuk met de pendeltag(soort sprinter) en daarna met een enorme harmonicabus, terwijl er maar een paar passagiers mee hoefden. Bij het park aangekomen, heeft Marie even een foto van het parkplattegrond gemaakt en maakten we een plan waar we heen wilden lopen. Optimistisch als we waren, was ons plan om eerst zo’n 10 km door het park naar een ander dorpje te lopen en vanaf daar nog met een andere route terug te wandelen. We moesten er alleen wel voor zorgen rond 3 uur het park weer uit te zijn, want dan wordt het al erg schemerig. Na een plaspauze bij een soort van bezoekerscentrum waar ook een warme opgestookte kamer was waar je je weer zou kunnen opwarmen na een lange tocht, gingen we op pad. Na een uur door ongerepte natuur wandelen/klauteren over boomstronken/rotsen en detours zoeken om niet door het water te hoeven, kwamen we bij een driesprong aan en kwamen we er achter dat we pas 3 km hadden afgelegd en dat op en neer naar dat dorpje niet ging lukken. We stelden ons plan bij, maar wilden nog wel in dezelfde richting gaan omdat we dan langs een gebied zouden gaan waar in 1999 een bosbrand had geheerst en het tweede doel was een meertje bereiken. Dit geteisterde gebied zag er inderdaad indrukwekkend uit, net een maanlandschap en was een groot contrast met het dichtbegroeide bos. Ook het laatste stukje naar het meertje toe over bruggetjes/planken(die we steevast Ikea noemden) was ontzettend idyllisch. Bij het meertje aangekomen zijn we op zo’n planken pad gaan zitten en hebben we genoten van het uitzicht de rust en onze lunch. Het was al na enen en we moesten het hele stuk nog terug. Gelukkig had Maria gelijk dat de terugweg altijd sneller gaat. Bovendien gingen we na het maanlandschap te hebben doorkruist, een andere route nemen over een pad wat wel toegankelijk was voor buggy’s, dus konden we de pas er flink in houden. We passeerden verschillende plekken waar het toegestaan was om vuurtjes te maken met hout dat daarvoor beschikbaar gesteld was. Eentje was gelegen aan een meertje, een hele mooie locatie. Wij stapten echter door en iets na half 3 kwamen we weer terug bij de bushalte. Daar hebben we nog de rest van onze proviand opgegeten en daarna konden we om 15 uur weer met de bus, die 1 keer per uur gaat. Het schemerde al behoorlijk, en moe maar voldaan waren we ook wel heel blij dat we niet meer in het dichtbegroeide bos zaten. Thuis aangekomen hebben we onszelf verwend met warme chocolademelk en later een hele gezonde maaltijd: Quinoa met munt, limoen, courgette, ui en cherrytomaatjes en daarnaast nog een gebakken zalmfilet. Echt genieten na een lange dag buiten wandelen. Die avond had ik nog een skype gesprek met het thuisfront en daarna hebben we de oudejaarsconference nog gekeken.
Op donderdag (Maria’s laatste dagje in Zweden) zaten we die ochtend nog te puzzelen hoe en wat we gingen doen. Het leek mij leuk om Sigtuna, de oudste en vroegere hoofdstad van Zweden, te bezoeken. Dit ligt maar een half uur met de bus van Arlanda vandaan. Maar omdat Maria ook nog ruimbagage mee had, zouden we dan eerst langs Arlanda moeten om de koffer in een kluisje te doen, en dan zouden we maar weinig daglicht in Sigtuna meepikken. Maria had een grote koffer bij zich, waarin ze een heleboel producten voor me mee had genomen zoals rode wijn, scherpe mesjes(Ikea messen zijn niet scherp) en 5 pakken hagelslag. :P Uiteindelijk besloten we de koffer nog op mijn kamer te laten, en direct naar Sigtuna te gaan. We kwamen daar om 12 uur aan, wederom ongeveer 1,5 uur reistijd) en toen hebben we in twee uur het hele stadje bekeken. Er waren nog 3 ruines van kerken uit de glorietijd van Sigtuna in de 12e eeuw, en een pittoreske winkelstraat die er al sinds de middeleeuwen ligt. Ze zijn er daar helemaal trots op dat de stadsplanning van hoe straten liggen, nog steeds zo is als vroeger. Ook ligt Sigtuna aan een meer wat in directe verbinding ligt met Stockholm/de Oostzee, en zijn we langs de waterkant gelopen. Helaas was het bewolkt en waaide er een straf windje, misschien moet ik er met mooi weer in het toeristenseizoen maar eens terug komen, dan is het ook wat levendiger op straat. We hebben ons desalniettemin prima vermaakt en hebben daarnaast nog verschillende lekkere dingen bij het plaatselijke bakkertje uitgeprobeerd. Om 14 uur namen we de bus weer terug naar Märsta om daar weer op de trein naar Stockholm te stappen. Ook Sigtuna was te bereiken met de 3 zone OV kaart die we allebei hadden, net als het National park Tyresta. Thuis aangekomen, nog een kopje thee gedronken en daarna ging Maria weer op weg naar het vliegveld, wederom via Märsta, ze kan die route nu dromen. ;) Ik heb haar bij de bushalte van Västra Skogen al uitgezwaaid, ik zag het niet zo zitten om die route nog eens te nemen op een dag. ;) In plaats daarvan heb ik een spannende quiche gemaakt met bloemkool en wortel en camembert wat ik nog in huis had. Het was een bijzondere combinatie van ingrediënten, maar wel lekker.
Zo, dit waren wel weer genoeg avonturen. Het “normale” leventje begint dinsdag 7 januari pas, want maandag 3 koningen is nog een rode dag, wat betekent dat ik nog een dagje langer vakantie heb. Korfbaltraining begint wel weer op zondag. Ik heb er zin in, want dan kan ik ook weer verder gaan met een sociaal leventje opbouwen. Ik heb geen idee waneer de volgende blog komt, ik ga het niet volhouden om wekelijks te blijven schrijven, maar je kan je altijd aanmelden voor de email-lijst op de site, dan krijg je vanzelf weer een mailtje als ik weer iets gepost heb. Zouden jullie mij ook eens een berichtje willen sturen met hoe het leven in Nederland er aan toe gaat? Ik ben benieuwd!
Nogmaals een Gott Nytt År toegewenst!
Anna

  • 04 Januari 2014 - 11:17

    Maria:

    Hö! Leuk om je verslag te lezen. Kan ik zo overnemen in mijn nieuwe dagboek voor 2014!

  • 04 Januari 2014 - 14:09

    Vincent:

    Erg leuk om te lezen!
    Alsof ik er bij ben.

    Veeeel plezier en Gelukkig nieuwjaar! !

    Liefs

  • 04 Januari 2014 - 15:59

    Anita:

    Leuk verhaal Anna!! Veel doen in een korte tijd, zo ken ik je weer!:)
    Gelukkig nieuw jaar en succes met het oppakken van je stageleven volgende week!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2008
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 15503

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 22 Juni 2014

Het Zweden avontuur

Landen bezocht: