Social life is getting started! - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu Social life is getting started! - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu

Social life is getting started!

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg

14 December 2013 | Zweden, Solna

Lieve allemaal,
Zoals in de titel te lezen valt, begint mijn sociale leventje ook op gang te komen. De eerste week in Zweden heb me goed kunnen realiseren hoe fijn sociaal leven ik had opgebouwd in Leiden. Gelukkig heb ik afgelopen week alweer wat meer leuke dingen beleefd en heb ik ook twee sportclubs gevonden waar ik lid wil worden: uiteraard de korfbalclub en ook wil ik graag Unihockey (Innebandy in Zweeds, Floorball in Engels) uitproberen.
Maar nu eerst in chronologische volgorde de leuke dingen die ik afgelopen week beleefd heb:
Afgelopen zaterdag waren de Nobel Lectures in fysiologie of medicijnen, waar ik heel graag bij wilde zijn. Bij de bushalte trof ik twee huisgenoten die er ook heen gingen, dus ik ben bij hun aangehaakt, wat het uitstapje een stuk gezelliger maakte. We waren er ruim een uur van te voren en alsnog stond er al een lange rij nog buiten voor de ingang. Gelukkig bewoog die wel en bovendien was onze timing erg goed want toen we binnen waren deden ze net de deuren van de grote zaal open en konden we hele goede zitplekken bemachtigen slechts een paar rijen van het podium af. Er liepen heel veel Zweden in traditionele kleding rond om het evenement in goede banen te leiden. Ik vond het heel bijzonder om bij aanwezig te zijn. En de lezingen waren een stuk wetenschappelijker dan ik van te voren had verwacht. Ik had verwacht dat het gemiddelde volk het zou moeten volgen, maar je moest echt wel wat van celbiologie weten om het te kunnen volgen. De lezingen zijn overigens online terug te vinden, voor wie geïnteresseerd is. Met name de eerste was goed, en de tweede ook wel. De derde was iets te degelijk en duidelijk van een Duitser met weinig Amerikaanse invloeden. Die eerste twee waren echte Amerikanen die af en toe mensen die in hun lab hadden gewerkt op lieten staan zodat het publiek voor ze kon applaudisseren, omdat ze een grote bijdrage hadden geleverd waardoor de winnaars de Nobelprijs hadden gewonnen. Nog een grapje van de tweede lezing was dat hij een anekdote vertelde dat zijn vader hem elk jaar begin oktober eraan herinnerde dat hij niet eeuwig te leven had en wanneer zijn zoon nou de Nobelprijs zou winnen. Dus de winnaar liet zijn vader toen ook opstaan en zei tegen hem: “Dad, you made it!“Al met al was het heel bijzonder om bij aanwezig te mogen zijn.
De rest van het weekend heb ik vooral gechilld geskypt en de wasmachine uitgeprobeerd, die je moet boeken voor een bepaalde periode( 3 uur). En ook alleen dan kan je die ruimte binnen. Dus toen ik door de lift twee minuten te laat aankwam bij het washok, kon ik niet meer naar binnen. Gelukkig was er na mij ook nog slechts een time shift vrij, dus toen moest ik die boeken om nog naar binnen te kunnen en mijn was uit de droger te halen.. Afgelopen zondag was het erg koud, -7 graden, maar ik vond dat ik er wel even op uit moest. Ik was nog helemaal niet in het centrum van Stockholm geweest, dus toen ben ik naar Gamla Stan (oude stad in het Zweeds) gegaan en heb ik daar even wat rondgestruind. Ook over het kerstmarktje gelopen. De Zweedse lekkernijen zijn worst (Korv in het Zweeds, dus vind mijn Nederlandse begeleider het raar dat de sport ook in het Zweeds Korfball heet.) en Glögg (warme gluhwijn met rozijnen en amandelen). Na Gamla stan ben ik op de winkelstraat op zoek gegaan naar betaalbare pantoffels en dat viel nog niet mee. Uiteindelijk wel geslaagd met rode pantoffels met zo’n typische Zweeds gebreid patroon en nepbont. Lekker fout maar ook lekker warm!
Deze week op het lab weer wat nieuwe technieken geleerd en sinds dinsdag heb ik zelf vezelcellen(fibroblasten) om mee te oefenen ze in leven te houden. Dit staat op zich los van het leverproject maar ik kan er wel allemaal technieken op leren zoals de transformatie(differentiatie) van deze vezelcellen in vetcellen en dan naar een bepaald eiwit kijken en uitzoeken wat die functie is. Dit eiwit is ook aanwezig in levercellen, zoals we vorige week hebben uitgezocht en daarnaast is de lever ook een orgaan die vet maakt en op kan slaan, dus dat zijn dat weer wat overeenkomsten. Mijn echte project om van stamcellen te differentiëren in levercellen zal pas in het nieuwe jaar beginnen. Nu heb ik nog genoeg te leren en te lezen, maar ik kijk er wel naar uit om echt aan mijn project te gaan werken. Woendagavond gingen we met de afdeling bowlen en daarna uit eten. Ik zat in het groepje met de professor en het was grappig om te zien hoe hij helemaal in het spel op ging en dan ook de beste van de hele groep was. Ik was de eerste ronde niet zo’n ster, maar toen ik in de tweede ronde doorkreeg dat ik niet moest nadenken ging het een stuk beter en gooide ik zelfs twee strikes op een rij. Na het bowlen gingen we naar een Italiaans restaurant en had ik een hele lekkere pizza met geitenkaas, honing, walnoot, rucola en kip. Het was heel gezellig om een aantal van het lab wat beter te leren kennen, echt leuk!
Afgelopen vrijdag was het st Lucia dag(feest van het licht) en dat moest natuurlijk gevierd worden. ’s Middags was er een viering voor het hele onderzoeksgebouw er werd saffraanbrood en Glögg uitgedeeld en er kwam een koor in witte gewaden Zweedse St Lucia liederen zingen terwijl een vrouw gekleed als St Lucia met een kroon van kaarsen op haar hoofd, in het midden stond. De foto’s zeggen meer, dan ik dat kan beschrijven.
’s Avonds was ik uitgenodigd voor een Lucia feest van de enige Korfball Klubb in Zweden (de beste van Noord Europa staat er op hun website). Er waren allemaal Zweedse gerechten waaronder natuurlijk de Zweedse gehaktballetjes, vis in saus uit een potje, een bietensalade, Glögg en Zweedse Schnaps (waarbij er dan eerst een Zweeds drinkliedje gezongen werd). De tafelschikking was aangegeven met Zweede Pepparkaka met daarop de naam geschreven met glazuur. Annas Pepparkakor is trouwens de meest geliefde van Zweden, en het smaakt een beetje naar speculaas maar dan meer kruidig. Oja in Zweden heeft elke dag een naam zoals Lucia afgelopen vrijdag, en blijkbaar was het maandag 9 december Anna dag maar ik kwam er pas de dag erna achter.. Terug naar het feestje: dat was erg gezellig ben tot het einde gebleven en heb Zweedse geschiedenis les gehad. Ik heb aardige mensen ontmoet (Zweedse, Nederlandse en ook andere nationaliteiten) en ik heb zin om aankomende zondag te gaan trainen. Al moet ik niet teveel van het niveau verwachten, want toen ik gister rond ging vragen hoelang ze al korfbalden waren de meeste antwoorden tussen de 2-10 maanden. Ach het wordt gewoon lekker met een bal spelen, en dat het er gezellig is ben ik van overtuigd.
Zo dat was mijn week wel weer. Het regent vandaag de hele dag dus ik blijf lekker binnen en ga zo speculaas bakken. Vanavond heb ik een kerstdiner met huisgenoten + aanhang en eten we kip en geroosterde groenten uit de oven. Op sociaal gebied kom ik nu wel aan mijn trekken!
Liefs uit Zweden,
Anna

  • 14 December 2013 - 19:27

    Gerald:

    Excuses, maar ik moet je toch echt even verbeteren. In Nederland noemen we de sport ook Floorball! Unihockey was de oude naam. Maar verder moet je dat zeker uitproberen. Leuk om je verhalen te lezen! Fijn weekend nog.

  • 14 December 2013 - 20:20

    Majelle:

    Hoi Anna!

    Fijn om te lezen dat je leuke mensen leert kennen en sportplannen hebt gemaakt. Geniet van je tijd daar! Groetjes uit Leiden

  • 17 December 2013 - 17:33

    Hilleke:

    Ha Anna,
    Dank voor je verslag.
    Volgens mij heb je het in Zweden al bijna net zo druk als je het in Leiden hebt.
    En volgende week een Zweedse Kerst?
    Groetjes, Hilleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2008
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 15507

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 22 Juni 2014

Het Zweden avontuur

Landen bezocht: