Eerste weekend in Zweden: Shoppen is duur - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu Eerste weekend in Zweden: Shoppen is duur - Reisverslag uit Solna, Zweden van annahoekstra - WaarBenJij.nu

Eerste weekend in Zweden: Shoppen is duur

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2013 | Zweden, Solna

Lieve Allemaal,

Hier een eerste berichtje uit Stockholm, al is mijn officiële woonplaats Solna. Solna ligt tegen Stockholm aan en behoort tot de Stockholm county, een best grote regio waar ik overal kan komen met mijn aangeschafte OV kaart.
Mijn reis afgelopen vrijdag verliep op rolletjes. Mijn moeder en ik hadden bij mijn tante in Amsterdam gelogeerd. Iets na negenen namen we de tram en daarna trein naar Schiphol. Dat was de laatste keer dat ik van mijn studentenreisproduct gebruik kon maken, want die moest ik op Schiphol bij een automaat inleveren. Hiervoor krijg ik wel een OV vergoeding van €99,- per maand in de plaats en dat gaat zeker van pas komen in Zweden.
Eerst moest ik mijn koffer inchecken. Mijn koffer woog bijna het maximale toegestane namelijk 22,9 kg, lekker uitgekiend! Vervolgens gingen we bij Panorama nog een kopje koffie drinken om het echte afscheid nog even uit te stellen. Een uur voor vertrek, toch maar echt afscheid genomen en met betraande ogen door de douane. Mijn herinneringen aan het afscheid toen ik naar Engeland ging, kwamen ook weer boven.
Vrij vlug konden we het vliegtuig in. Het vliegtuig zat lang niet vol en ik zat heel rustig achteraan, zonder mensen om mij heen. Ik heb me vermaakt met het kijken van de film “Alles is Familie” al kon ik hem lang niet uitkijken, want met 1 uur 45 minuten waren we al in Stockholm Arlanda Airport. Toen we gingen dalen en mijn laptop uit moest heb ik lekker naar buiten gekeken. Zweden is zo’n uitgestrekt land met maar weinig huizen en heel veel bossen en meren. I heb al wat ijs/sneeuw gezien vanuit de lucht, en sowieso zag het er koud uit, en dat was ook te voelen toen ik het vliegtuig uitstapte.
Eerst moest ik mijn koffer ophalen en daarna ben ik naar een informatiebalie gegaan, waar ik een 90dagen reiskaart voor de gehele Stockholm County heb gekocht een bovendien nog een betaald bedrag om het perron op te mogen. De reis had ik op internet al uitgestippeld en ging ook zeker soepel, want om half 4 was ik al bij het Karolinska Institutet, waar ik sleutel uit een kluisje kon halen met behulp van een code. Een volgende bus bracht mij vervolgens bij (metro)halte Västra Skogen. Nu bevond ik mij eindelijk op bekend terrein, omdat ik 2 jaar geleden hier ook ben geweest toen ik bij Esther had gelogeerd. Ik wist meteen hoe ik moest lopen om bij mijn flat uit te komen, En met nog een laatste keer al mijn koffers te verslepen door zware deuren om binnen te komen en ook voor de lift, kwam ik op de zesde verdieping aan en kon ik eindelijk mijn kamer binnen. Ik was er zo rond half 5, maar het voelde aan dat het al veel later was, omdat het voor half 4 al donker was. Mijn kamer heeft een hele grote kledingkast, een bureau, boekenkast, een kastje, een éénpersoonsbed en tafeltje naast t bed. Daarnaast heb ik vanuit mijn kamer ook nog toegang tot mijn eigen badkamer met douche, wc en wastafel. Ik ging meteen de keuken maar inspecteren, om te weten wat er allemaal was en wat ik meteen moet inslaan. Ik heb twee kastjes, een la, een plank in de koelkast en een grote bak in de vriezer. Met een lange boodschappenlijst op zak maar meteen met de metro naar Solna Centrum waar volgens Vincent een grote Ika zat( een “betaalbare” supermarkt.) Ik kon de winkel eerst niet vinden, maar kwam in plaats daarvan meteen de plaatselijke bibliotheek tegen. Waar ik me maar meteen kosteloos heb aangemeld en ook al wat boeken heb geleend. De keuze aan Engelse boeken is niet heel erg groot, dus misschien ga ik me ook nog maar aanmelden voor de bieb in Stockholm, als het toch gratis is. ;) Vervolgens ben ik voor mijn gevoel wel een uur in de Ika geweest, voordat ik mijn hele boodschappenlijstje bij elkaar had. Helaas was het nogal duur(2 kippenborsten €6,-, woksaus €4,5, brood €3 en ga zo maar door, maar daar moet ik maar aan gaan wennen. Lekker eten is ook belangrijk! Al vond ik het brood wel een beetje tegenvallen :(, dus ik moet maar verder zoeken naar lekkerder brood.
“Thuis” aangekomen al een aantal huisgenoten ontmoet. Ik heb al een Iers, Chinees (ze kookt ook echt Chinees met niet zo lekker ruikende vis enzo) en Grieks meisje ontmoet op mijn gang. Vooral het Ierse meisje is erg gezellig en die vrijdagavond heb ik met haar en haar vriend in de keuken gegeten en al wat beter kennis gemaakt. Zij vertelde dat de Lidl goedkoper is, dus dat ik daar ook vooral heen moet gaan om nog wat op eten te willen besparen. Ik woon blijkbaar ook nog met 3 Nederlandse meisjes (tweede jaar Biomedische Wetenschappen uit Leiden) maar die heb ik nog niet ontmoet omdat zij een weekend naar Tallinn zijn.
Mijn eerste nacht was wat onrustig, ik was om 4 uur wakker geworden en kon toen een uur niet slapen, dus toen maar wat op uitzendinggemist gekeken. Mijn kamer zit vlak naast de gangdeur, en die maakt nogal wat geluid als ie dicht gaat, en mijn kamerdeur klappert ook wat. Ik heb er nu een kartonnetje tussen gezet waardoor hij nu niet meer klappert, dus zaterdagavond heb ik al beter geslapen.
Het matras is helemaal prima, ik heb er alleen nog een kussen bijgekocht want ik vond hem wat te dun.
Zaterdag ben ik flink wezen shoppen. Eerst een stukje met de metro, toen een stukje met de commuter trein en toen nog met de bus, en dit allemaal in een half uur. Met de bus passeerde ik ook de mediamarkt, dus daar ben ik eerst heen geweest om een sjieke waterkoker te kopen. Hij was in de aanbieding en heeft allemaal fancy mogelijkheden, van water ook tot een temp van 60, 70 80 of 90 graden op te warmen met voor elke temperatuur een ander kleur led lichtje(handig voor de warmwater kruik). Hij was zoveel afgeprijsd dat hij eennagoedkoopst was met veel meer mogelijkheden dan de goedkoopste. Nouja hij kostte alsnog 299 SEK maar dan heb je ook wat. Ook heb ik bij een Outlet nog een spijkerbroek erbij gekocht en ben daarna gaan winkelen bij de Ikea. Omdat het zaterdag was, was t er nogal druk, maar wel bijna alle spulletjes gevonden. Na de Ikea was ik wel zo goed als uitgewinkeld en ben ik weer naar huis gegaan. Thuis al mijn spullen gedumpt en meteen door op zoek naar een Lidl in de buurt, omdat het nog net een beetje licht was. Nou de zon was al snel onder, en vervolgens raakte ik ook nog een beetje verdwaald. De Lidl heb ik nog niet gevonden, wel een winkelcentrum met een duurdere supermarkt, maar ik was allang blij dat ik nog een supermarkt tegen kwam. Ik heb me proberen in te houden met shoppen, en ook hier duurde het nogal lang voordat ik alle spullen had gevonden. Ik kon zo van het winkelcentrum naar de metro toe, en hoefde daar niet voor naar buiten. Ik heb inmiddels al heel veel winkelcentra gezien, blijkbaar houden de Zweden niet zo van buiten winkelen, al kan ik mij daar in de Zweedse winter ook wel wat bij voorstellen. Het was vanuit Nederland toch wel even omschakelen wat betreft temperatuur, zaterdag was het maar -2 graden Celsius. Ik sla me wel door de kou heen.
Thuis aangekomen, mijn kamer gezellig ingericht, met mijn nieuwe spulletjes en verder koffers uitgepakt en opgeruimd. Ik heb ruimte zat, zoals op de foto’s die ik ook nog zal posten wel te zien is.
Zaterdagavond ben ik er ook nog in geslaagd om van mijn laptop een wifi hotspot te maken, dus ik kan ook eindelijk weer op whatsapp, dus stuur me vooral berichtjes over hoe het met jou en Nederland gaat. Voor de mensen die liever ouderwets kaarten sturen, dat kan natuurlijk ook, ik heb mijn eigen postvak. Het adres is:
Anna Hoekstra
Emmylundsvägen 3-1614
171 72 Solna
Sweden

Die kaarten komen mooi te hangen op de nu nog kale muren. Dus wie helpt er mee mijn kamer te versieren?
Vandaag ben ik naar de campus gelopen, om te kijken waar mijn gebouw is. Op de borrel had ik al van een Schuiter een uitleg gekregen hoe ik moest lopen, dus ik ging dapper op pad. Het eerste stuk ging voorspoedig totdat ik halverwege een bord tegen kwam dat een essentieel stuk brug over treinsporen en autowegen afgesloten was. Ik zag het niet zitten om nog terug te gaan, dus had ik besloten om de D-tour maar te volgen die wel kilometers om was. In totaal was het 50 minuten lopen tot de campus, dus dat ben ik niet van plan om de komende tijd elke dag te lopen. Vanaf morgen neem ik lekker de bus naar de campus (20 minuutjes met de bus), totdat die shortcut weer open is, dan wil ik het wel weer proberen. Nadat ik mijn gebouw had gevonden ben ik nog op zoek geweest naar de Lidl die het Ierse huisgenootje had genoemd en deze keer heb ik hem wel gevonden. Deze Lidl was groter dan die in Leiden. Naast voorgesneden en voorverpakt brood wat er niet erg lekker uit ziet verkopen ze er ook verse broden, die je nog wel zelf moet snijden, dus daar maar eentje uitgekozen. Hopelijk smaakt die beter dan de vorige. Ik houd jullie op de hoogte over mijn zoektocht naar lekker brood.
Genoeg geschreven over mijn avonturen tijdens mijn eerste weekend in Leiden. Morgen wordt ik om 9 uur verwacht en gaat mijn stage eindelijk van start. Ik heb er zin in en ben ook erg benieuwd wat ik van het onderzoek en de groep vind. I will keep you posted!

Liefs uit Zweden,
Anna

  • 01 December 2013 - 18:19

    Hilleke:

    Ha Anna. Wayt leuk al zo snel een blog van jou te lezen over je eerste weekend in Zweden. Je hebt al veel gedaan. Heerlijk dat je reis zo voorspoedig is verlopen. Je moet nog wel wennen dat je niet meer in Leiden bent: in de laatste alinea schrijf je "eerste weekend in Leiden". Maar dat snap ik best, 'Leiden the best...'.., toch?
    Maar je gaat in Zweden vast ook een hele mooie tijd hebben. Groetjes uit een ook best wel koud Houten.
    Hilleke

  • 01 December 2013 - 19:47

    Lisa:

    Het is begonnen! Je Zweedse avontuur :)
    Herken me helemaal in je verhaal met zoektochten, al is dat voor mij alweer bijna een jaar geleden. Het verse brood van de Lidl was in Denemarken best wel prima! Veel succes morgen op je eerste dag en ben ook benieuwd naar de groep waar je de komende tijd mag experimenteren ;)

    x Lisa

  • 01 December 2013 - 19:52

    Sietske :

    Hè Anna
    Leuk om een mail van je te ontvangen
    Ik wens je heel veel plezier in Zweden en op een goede stage
    Ben benieuwd naar je verslagen,leuk om te lezen!
    Lieve groet Sietske

  • 01 December 2013 - 19:55

    Hiltsje:

    He Anna,
    Super leuk om te lezen hoe je eerste weekend was! Veel plezier bij stage deze week!
    xx

  • 01 December 2013 - 21:09

    Lolkje Hoekstra:

    Hoi Anna, Leuk om je verhaal te lezen.Wat heb je al veel beleefd. Groetjes, Mama.

  • 02 December 2013 - 00:07

    Erik Evrard:

    Ik was pas nog in Lund - daar heb ik een goede bakker gevonden, maar helaas ligt Lund erg ver van Stockholm.

    Het brood in Zweden is niet doorgaans niet erg lekker, en er is niet echt een goede broodcultuur (maar jij komt uit Nederland, en ik vind hetzelfde van dat land). In feite zijn alle landen boven de tarwegrens niet zo'n broodlanden. Die tarwegrens markeert gebieden waar tarwe van nature kan groeien t.o.v. minderwaardige graansoorten zoals gerst, rogge en spelt. Die grens gaat o.a. door Frankrijk en Duitsland. En dan moet je nog hoogwaardige "harde" tarwe hebben, die overal zeldzaam geworden is (is nl. arbeidsintensiever om te verbouwen). Het lekkerste brood bak je van harde tarwe, maar dat is in Noord-Europa een importproduct. Natuurlijk wordt er boven de tarwegrens tegenwoordig tarwe verbouwd, maar daar moet extra moeite voor gedaan worden (extra meststoffen, bestrijding tegen schimmels, e.d.) en de kwaliteit is niet zo goed.

    Voor acceptabel brood kan je in Stockholm de volgende adressen proberen:

    Fabrique - Rosenlundsgatan 28. Fabrique is een bakkerij waar ze zuurdesem brood bakken. Als je daarvan houdt, is het erg lekker. Ze verkopen dit brood al op meerdere plaatsen in de stad. Hun witte zuurdesem vind ik lekkerder dan het bruine.

    Rosendals Trädgård - Rosendalsterrassen 12, Djurgården. Daar bakken ze brood op een steenoven.

    Petite France - John Ericssonsgatan 6: daar bakken ze Frans brood (althans, proberen ze).

    Je kan natuurlijk altijd zelf brood bakken. Maar breng dan best je eigen meel mee, want dat is erg moeilijk te krijgen in Zweden. De beste soorten koop je in Frankrijk of Italië. Best omslachtig natuurlijk.


  • 03 December 2013 - 03:25

    Anita:

    Kamer en omgeving komen me zo bekend voor! Echt geweldig dat je nu in precies hetzelfde gebouw zit en straks ook dezelfde bus naar Karolinska zult nemen!:)
    Je kamer is leuk ingericht! En succes met lekker brood vinden; ik heb het destijds niet gevonden.
    Houd ons op de hoogte van je avonturen en doe Stockholm de groetjes!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Mei 2008
Verslag gelezen: 1145
Totaal aantal bezoekers 15506

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 22 Juni 2014

Het Zweden avontuur

Landen bezocht: